PS4 controller blog

PS4 controller blog

Berichten van nieuw naar oud โ†“

bestaande controller aanpassen update 23/07/2019


Update van 23/07/2019

Het PS4 controller project is afgelopen. Na nog een laatste testfase is alles werkend bevonden en kan Maxime toch iets makkelijker op de Playstation spelen.

Bedankt aan iedereen die het project heeft gevolgd, en speciale dank aan volgende personen of organisaties voor hun steun aan het project:

- Wouter Vandenneucker en MakerspacePXL voor het helpen met de design en lasercutten van de controller in plexiglas.

- Gunter Haest voor het helpen met de bedrading

- Alex Goris voor het helpen met algemeen design en het maken van een prototype breadboard.

 

Voor mensen die zelf aan de slag willen om een custom ps4 controller te maken: uit dit project is een nieuw project gegroeid namelijk PS4 Adaptive controller.

Je kan er meer informatie over vinden op www.ps4adaptive.be

 

bestaande controller aanpassen update 22/05/2019


Update van 22/05/2019

Het is hier alweer een tijdje stil en dat heeft te maken dat het project stilaan ten einde loopt.

Na een testperiode bleek dat de batterij niet meer wou opladen. We hebben dan besloten om een nieuwe controller te gebruiken, dit had als gevolg dat alle bekabeling opnieuw moest gemaakt worden, maar had wel als bonus dat met deze controller een mogelijkheid had om de options button te verplaatsen.

We hebben dit bord met veel moeite aangesloten. De padjes waarop gesoldeerd kunnen worden waren zo gevoellig dat ik er zeker 5 ben kwijt geraakt tijdens het aansluiten, hierdoor moest ik de 'trace' naar dit padje blootleggen (krassen in de pcb) om dan op die trace te solderen. Om de connectie te verstevigen hebben we met hete lijm de kabels en verbindingen vastgeplakt.

Ondertussen is ook de behuizing in een finaal jasje gestoken: 3MM zwarte plexi.

Helaas geen foto's of filmpjes deze keer, de frustratie was te groot tijdens het aansluiten om veel te fotograferen/filmen ๐Ÿ™

Maar dat is allemaal achter de rug nu. Het bord is weer klaar voor de volgende testfase, wie weet is het wel de laatste :).

bestaande controller aanpassen update 17/04/2019


Update van 17/04/2019

Na het testen van prototype 1 hebben we een paar wijzigingen doorgevoerd aan het design.

Zo werd de rechter joystick (die de linkse joystick op de playstation bedient) hoger gemaakt zodat het makkelijker is om te bewegen.

Verder werd de indeling van de knoppen aangepast en werd R2 toegevoegd bij de rest van de knoppen.

Alles werkt zo goed dat ik tijdens een test zelfs 14-1 scoorde tegen een bot op rocket league (en ik ben normaal enorm slecht in ps4 spelletjes :D)

We zijn klaar voor test #2!

 

 

bestaande controller aanpassen update 07/04/2019


Update van 07/04/2019

Dit week-end bezig geweest met het ontwerpen en printen van een houder voor het pinouts bordje en 2 thumbstick raisers.

Van die laatste heb ik een aantal versies geprint, later ook eentje waarin een knopje zit om R2 te bedienen.

Zaterdag gaan we het prototype testen en misschien al wat aanpassingen doorvoeren.

Video van sommige van de prints:

bestaande controller aanpassen update 04/04/2019


Update van 04/04/2019

Zo. een avondje door gewerkt om een nieuw bord en nieuwe kabels te maken.

Het nieuwe bord bevat een andere flex en schijnt wel goed te werken!

Hieronder een timelapse van de werken en op het einde misschien wel een verassing? ๐Ÿ˜‰

bestaande controller aanpassen update 03/04/2019


Update van 03/04/2019

Zo dichtbij, en toch nog zo ver... de planning om gisteren een werkend prototype te hebben is mislukt ๐Ÿ™

Het lijkt erop dat de flex kabel intern ergens een slecht contact maakt en hierdoor soms knoppen ingedrukt blijven, en andere niet kunnen ingedrukt worden.

Planning is om deze flex te vervangen (we hadden er al eentje extra besteld) en opnieuw te proberen. Ondertussen ook eens nadenken hoe we de R2 rechts kunnen maken, want dat kan ook nog een probleem vormen.

Hier een filmpje van het afwerken en troubleshooten van het prototype gisteravond.

bestaande controller aanpassen update 27/03/2019


Update van 27/03/2019

Er is geen werkend prototype uitgekomen, maar we zijn op de goede weg!

Gisteren zijn we er in geslaagd om:

-- Het bord aan te sluiten zonder dat het in de controllerbehuizing moet zitten

-- de joysticks terug aan te sluiten.

-- de behuizing voor het prototype te ontwerpen en te lasercutten

-- de 3D prints te finaliseren voor deze behuizing (hoogte moet goed zijn). Hiervoor moeten er nog een paar dingetjes geprint worden

-- de flex kabel van het printbord naar de USB connectie kapot te krijgen (nieuwe in bestelling)

-- een deel van de bekabeling te solderen en van connectors te voorzien.

 

Missend voor een eerste test:

-- set button houders printen

-- flex assembly hermaken

-- ongeveer 10 kabels prepareren

-- Houder ontwerpen en printen voor het bordje in de behuizing vast te houden.

 

Video van eerste test (1 iemand om te sturen, 1 iemand om de juiste pinnetjes kort te sluiten om gas te geven): https://www.facebook.com/makerspacepxluhasselt/videos/2396362003919174/

Foto's van de vooruitgang gisteren:

 

bestaande controller aanpassen update


Update van 20/03/2019

Dinsdag 26/03 gaan we in de makerspace de hele dag werken aan de behuizing en het optimaliseren van de 3D printjes om de knoppen te houden. Hopelijk komt er een werkend prototype uit!

bestaande controller aanpassen update


Update van 13/03/2019

Kleine update: gisteren zijn we erin geslaagd om de joysticks van het bord te solderen.

Hopelijk kunnen we snel een 3D model maken om deze vast te zetten in het nieuwe bord, en dan kunnen we beginnen tekenen en prototypen aan het bord zelf.

bestaande controller aanpassen update


Update van 04/03/2019

bestaande controller aanpassen update

Het had de simpelste optie moeten zijn, maar simpel is het allesbehalve.

Vandaag bezig geweest met het proberen klemmen van de flex printjes op de controller. Hiervoor heb ik een 3D design gemaakt dat door het controllerbordje steekt, en de flex printjes op hun plek houd.

Helaas is het zo'n fijn werkje dat de flex printjes ofwel niet helemaal stil blijven liggen, of niet genoeg contact maken, waardoor er soms wel, soms geen registratie van de knoppen is. Om alles nog wat ingewikkelder te maken zijn de gaatjes in het controllerbord zo klein dat de ge 3D printe staafjes te zwak zijn en meteen breken als er te veel beweging in zit.

Iets waar duidelijk nog veel ruimte voor verbetering is.

Verder een prototype gemaakt voor de knophouders. Dus de originele knoppen assemblage kunnen we niet gebruiken omdat deze uitkomen op de flex, en die kunnen we niet aanpassen, dus gaan we het bovenste deel gebruiken zodat de knoppen hetzelfde lijken, maar met een andere schakelaar. Hiervoor moest een koker ontworpen worden zodat het geheel mooi bij elkaar blijft.

Na 13 test versies heb ik een versie gemaakt die vrij stabiel werkt, maar de knop staat wat schuin. Morgen werk ik aan versie 14 (en verder...).

 

bestaande controller aanpassen update


Update van 19/02/2019

bestaande controller aanpassen update

Het is momenteel wachten op onderdelen uit china, maar er is een klein beetje vooruitgang geboekt met het aanpassen van een bestaande controller.

We zijn er in geslaagd om alle verbindingen voor de knopjes naar buiten te brengen. Volgende stap is knopjes (die ook nog in bestelling zijn)ย aansluiten en kijken hoe goed deze oplossing werkt.

Het lijkt erop dat dit de beste oplossing gaat worden en we hopen er snel mee verder te kunnen gaan.

gimx update #4


Update van 04/02/2019

Gimx update #4

Na lang prutsen eindelijk een arduino leonardo kunnen programmeren om als joystick te dienen.

Waarom is dit belangrijk? de arduino gaat met de raspberry pi praten om de status van de joysticks en knoppen door te geven (en dan verder naar de ps4), en dankzij een usb-switch zal het ook mogelijk zijn om het hele bord ook op de PC te gebruiken voor games te spelen! ๐Ÿ™‚

gimx update #3


Update van 25/01/2019

Gimx update #3

Vandaag toch de bluetooth via de raspberry pi aan de praat gekregen ๐Ÿ™‚

 

Gimx update #2


Update van 24/01/2019

Gimx update #2

weer een avondje aan de gimx setup gewerkt. de usb-hub en arduino pro micro zijn toegekomen. dus de adapterkabel is een stuk kleiner geworden! ๐Ÿ™‚

Helaas is de bluetooth dongle niet geschikt om verbinding te maken ๐Ÿ™ daar zullen we dus een nieuwe voor moeten zoeken.

Optie 2 voortgang


Update van 22/01/2019

Er is een klein beetje voortgang in het GIMX project.

De raspberry pi en bluetooth dongle zijn aangekomen. Dit zijn de twee belangrijkste onderdelen in dit project.

De raspberry pi is ondertussen ook al uitgerust met GIMXOS, een operating system speciaal voor de raspberry pi met GIMX op geinstalleerd.

Enige dat nu nog ontbreekt om een eerste test te doen is de GIMX adapter kabel, deze is nodig om een eerkste keer met de playstation te verbinden (net zoals je zou doen met een gewone controller) maar bij deze kabel zit er nog een microcontroller tussen.

We gaan vanavond proberen deze microcontroller te voorzien van de juiste firmware, en misschien kijken of we al een kleine test kunnen doen.

 

edit

We hebben een eerste test met succes gedaan, en hebben er een filmpje van gemaakt.

 

Eerste overzicht


Update van 16/01/2019

Allright,

 

Op dit moment zijn er 2 dingen die we willen proberen om een aangepaste ps4 controller te maken, geen van beide zijn 100% zeker, maar lijken haalbaar te zijn. We verkiezen optie 1 omdat het minder complex is, maar werken ondertussen ook aan optie 2 als een plan B.

 

Wat zijn de opties:

1: een bestaande controller aanpassen

Hiervoor hebben we gisteren een controller ontvangen. We hebben de controller opengehaald en uitgezocht waar alle knopjes op het hoofdbord terechtkomen.
Dit was vrij duidelijk voor alle knopjes behalve de triggers L2 en R2. waar andere knopjes met 2 draadjes verbonden zijn (eentje voor signaal, eentje voor aarding) zijn de triggers met 4 draadjes verbonden.

Tussen deze draadjes zitten weerstandjes die het signaal omzetten in waardes die het hoofdbord snapt en doorgeeft naar de playstation, maar we vinden vrij weinig informatie over hoe dat in zijn werk gaat.

Het idee was om op de padjes op het hoofdbord nieuwe knopjes te solderen, maar al snel bleek dat dat niet zo simpel zal zijn. Op de padjes zit een laagje grafeen, dit geleid wel op het flexibele bordje, maar je kan er niet op solderen.

We zouden kunnen proberen deze laag weg te krabben tot we op het koper eronder komen (daarop kunnen we wel solderen), maar als we daar een fout maken en te veel wegkrabben is de hele controller verloren (en die zijn niet goedkoop).

Gelukkig hebben we via ali express een fabrikant gevonden die flexibele bordjes maakt die aan 1 kant op het hoofdbord passen, en aan de andere kant de mogelijkheid geven om nieuwe knopjes op te solderen.

Deze bordjes worden gebruikt om scuf controllers te maken, maar je kan ze dus ook voor andere dingen gebruiken :).

Dit bordje is in bestelling en zal over 2 ร  3 weken aankomen. vanaf dan kunnen we eraan verder werken.

 

2: Een software oplossing (gimx)

 

Optie 2 is om een software programma te gebruiken dat met de PS4 praat.

Het voordeel is hier dat we meer vrijheid hebben in wat we kunnen aanpassen, en dat we niets in de controlleren moeten wijzigen (stel dat deze controller stuk gaat kunnen we gewoon een andere koppelen).

Groot nadeel is wel dat er dus een computer moet zijn die de software draait, maar daar zijn oplossingen voor. Het idee is om een raspberry pi w (een heel kleine computer) te gebruiken om gimx te draaien.

Je kan deze software gebruiken met een toetsenbord en muis, of een andere game controller (stuur, joystick,...). Wij gaan zelf een gamepad maken door de knopjes te verbinden met een arduino (een andere kleine, maar veel minder krachtige computer).

De arduino doet zich voor op de raspberry pi als een game controller, en de raspberri doet zich voor op de ps4 als een ps4 controller (klinkt complex, maar valt best mee hoor).

Ook hier zijn er nog wat onderdelen onderweg uit china, maar die zijn al een tijdje eerder besteld dus dit zal iets sneller voortgang maken dan de eerste optie.